Girişimciliğin temelinde ekonomik hareketler bulunduğu için ekonomi ve ekonominin toplum içerisindeki işlevi hakkında bilgi sahibi olmak son derece önemlidir.
Girişimciler, ekonominin kuralları içerisinde kendilerine yer bulacaklar ve faaliyetlerine devam edeceklerdir. Bu nedenle girişimcilik açısından bilinmesi gereken temel ekonomik kavramlar vardır.
1.Girişimcilik Tanımı
Girişimcilik, girişimci kişinin fırsatları görerek, risk alarak, öncü ve rekabetçi olarak
gerçekleştirdiği bir değer oluşturma sürecidir. Girişimci ise kazanç elde etmek üzere emek,
sermaye, doğal kaynaklar ve teknolojiyi örgütleyerek kendi işini kuran kişidir. Girişimci düşüncenin yenilikçi ve yaratıcı olma, risk alma, öncü olma ve rekabetçi
düşünme olmak üzere dört ana bileşeni vardır:
2. Girişimcinin Özellikleri
Başarılı bir girişimcide bulunması gereken kişisel özelliklerden bazıları şunlardır:
- Kararlılık: Sorunlardan kaçmaz, onları olduğu gibi kabul ederek çözmeye
çalışır. Karar vermekten çekinmez hatta bunu arzular.
- Kendine güvenirlik: Karşılaşacağı tüm sorun ve zorlukların üstesinden
geleceğine inanarak çalışmalarını sürdürür.
- Kabul edilebilir riskleri göze alma: Girişimci, kâr güdüsüyle hareket etse de
çalışmaları sonucunda meydana gelebilecek olumsuz sonuçları (rizikoları) da
göze alır.
- İş bitiricilik: Yapılması gereken işi sonuna kadar izler, gerektiğinde bizzat
çalışarak işi bitirir.
- Planlı hareket etme: İşlerin planlandığı gibi zamanında, doğru ve rasyonel
biçimde yapılmasını sağlar.
- Atılımcılık: Yeni gereksinimleri herkesten önce sezinleyerek gerekli
girişimlerde bulunur.
- Çok yönlülük: İşletme işlevlerinin gerçekleştirilmesinde belli sınırlar içinde
kalmak yerine her işlevin yerine getirilmesinde otorite olmayı, önderlik
yapmayı arzular ve bunun için kendini yetiştirmeye çalışır.
- İleri görüşlülük: İleride olabilecek değişim ve gelişmeleri öngörür.
- Önderlik: Yanında çalışanları işin gerektirdiği şekilde örgütleyerek
işletmesinin amacına ulaşmasını sağlar.
- Uyumluluk: İş dünyasında ortaya çıkan hızlı değişimleri, yeni teknikleri izler
ve onlara uyum sağlar.
- Sosyal olma: Otoritesi altında çalışanlarla ve iş çevresiyle etkin bir iletişim
kurar, sabır ve ikna becerisi ile güven sağlar.
3. Girişimcilik Türleri
Girişimcilik, farklı açılardan bakılarak çeşitlere ayrılabilir. Kapsam ve içerik açısından
girişimcilik türleri şunlardır:
- Yaratıcı girişimcilik / fırsat girişimciliği
- İç girişimcilik / dış girişimcilik
- Kadın girişimciliği
- Sosyal girişimcilik
- İnternet girişimciliğ
Yaratıcı Girişimcilik / Fırsat Girişimciliği
Yaratıcı girişimcilik; yeni bir fikir ve buluşun ya da mevcut olan bir mal ve
hizmetin dizayn, fiyat, kalite gibi yönlerden iyileştirerek kâr elde edilecek
biçimde pazara sunulmasıdır. Günümüzde yaratıcı girişimciliğin asıl
girişimcilik olduğu fikrinin ağır basması, bu girişimciliğin önemi artmıştır.
Akıllı telefonlar, Facebook vb. yaratıcı girişimciliğin günümüzdeki başarılı
örneklerindendir.
İç Girişimcilik / Dış Girişimcilik
İç girişimcilik, işletme ve örgüt içinde yapılan her türlü girişimcilik faaliyetleridir.
Bunun dışında kalan girişimcilik ise dış girişimcilik olarak adlandırılmaktadır.
Kadın Girişimciliği
Kâr amacı güderek ekonomik mal veya hizmet üretmek ya da sadece pazarlamak için
üretim faktörlerini sistemli bir şekilde bir araya getiren ve girişimlerinin sonucunda
doğabilecek risklere katlanan kadınlara kadın girişimci adı verilir.
OKUMA METNİ
ÇİN’DEN GELİP SAKARYA’DA GİRİŞİMCİ OLDU
Crystal BAYRAKTAR, Çin Halk Cumhuriyeti’nin üçüncü büyük şehri olan
Guangzhou’dan geliyor. Çin’de birçok çok uluslu şirkette çalışan Bayraktar, 2008 yılında bir
Türk ile evlenip Türkiye’ye taşındı. 3 yıllık ev kadınlığının ardından kendi işini kurmaya
karar verdi. Şu anda Sakarya’da kişiye özel dikilmiş erkek gömleklerini online olarak hem
yurt içine hem yurt dışına satıyor.
Bayraktar, online alışveriş sitesini nasıl kurduğunu şöyle anlatıyor: “Biliyordum ki
sadece ev hanımı olamazdım, daha fazlasını üretmeliydim. Yabancı bir kadın ve ufak bir
çocuk annesi olarak ne yapabilirim, diye çevreme bakınmaya başladım. İş fikrimiz şans eseri
doğdu. Daha doğrusu eşimle başladı. Eşim yoğun çalışan bir iş adamı, iyi giyinmeyi seviyor.
Mevcut gömleklerinden pek memnun değildi, kalıp olarak vücuduna tam oturma problemi
vardı ya da fazla renk ve desen seçeneği yoktu. Öte yandan erkekler alışveriş yapmaktan çok
fazla hoşlanmıyorlar. Buradan benim iş fikrim doğdu: Erkek gömleği, özel dikim, iyi kalite
kumaş ve online. Online alışveriş sitelerim bu fikirden doğdu.”
Bayraktar kendi işini kurmak isteyenlere üç tavsiyede bulunuyor:
- Yapmayı gerçekten sevdiğiniz işi seçin ve kolay vazgeçmeyin.
- Kendiniz için yapın, başkası için değil.
- Daha iyiyi hayal edin, çok çalışın ve daha yükseğe ulaşın.
Kaynak: www.huriyyet.com.tr
(26.08.2014 – 16.16
Kaynak: https://sislimem.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/34/20/758019/dosyalar/2020_05/04233522_GiriYimci_Fikirler_ve_YY_Kurma.pdf
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder